رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: بنا بر درخواست وزير جهاد کشاورزي از رئيسجمهور، آقاي روحاني با آقاي پوتين گفتگويي درباره توسعه و تسهيل صادرات مواد غذايي ايران به روسيه داشته است تا اين کشور در واردات کالاهاي کشاورزي و مواد غذايي ايران تجديد نظر کند.
به گزارش
سلام لردگان؛ محسن جلالپور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي
خبرگزاري تسنيم با اعلام اين خبر اظهار کرد: بخش بازرگاني کشور، هيچ ترديدي از فراهم بودن شرايط ورود به بازار روسيه ندارد، زيرا 30 درصد صادارت ترکيه به روسيه قطع شده است.
وي افزود: اين صادرات عمدتاً مواد غذايي از جمله ميوه و محصولات گلخانهاي بوده و اين بازار در حالي بهروي روسيه بسته شده است که در آينده نزديک نيز باز نميشود.
بعد يک دهه هنوز صادرات مواد غذايي ايران به روسيه با محدوديت همراه است
رئيس اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: در گذشته نيز چنين بازارهايي براي ما، مانند زمان تجزيه شوروي و نزاع روسيه و غرب بر سر اوکراين فراهم شد اما نتوانستيم از اين شرايط استفاده کنيم.
وي خاطرنشان کرد: روابط اقتصادي و تجاري ايران با ساير کشورها بر اساس شرايط روز تعيين نميشود، بهطوري که بعد از يک دهه ارتباط تجاري با روسيه هنوز ورود مواد غذايي ما به اين کشور با محدوديتهايي همراه است.
جلالپور تصريح کرد: بنا بر درخواست وزير جهاد کشاورزي از رئيس جمهور، آقاي روحاني با آقاي پوتين گفتگويي درباره توسعه و تسهيل صادرات مواد غذايي ايران به روسيه داشته است تا اين کشور در واردات کالاهاي کشاورزي و مواد غذايي ايران تجديد نظر کند.
روسيه از هر کانتينر محصولات کشاورزي ايران 7هزار و 500 دلار تعرفه ميگيرد
جلالپور افزود: اين کشور سختگيريهايي در استانداردها و تعرفههاي مواد غذايي وارداتي از ايران دارد بهطوري که اخيراً متوجه شدهايم که گمرک روسيه درحالي از واردات ما 17 تا 18 درصد و از هرکانتينر محصول کشاورزي 7هزار و 500 دلار تعرفه ميگيرد که از ترکيه نميگرفته است و در حال حاضر از برخي کشورهاي همسايه خود نميگيرد.
اين مقام مسئول گفت: دولت بايد اين مسائل را حل کند و بخش خصوصي ما نيز بپذيرد که در اين مواقع بايد پاشنه کفش خود را کشيده و به اين کشور برود، زيرا از نشستن چيزي نصيب ما نميشود.
وي يادآورشد: بهدليل اينکه تا به امروز ما عمدتاً وارد کننده بودهايم عادت به فخرفروشي و نشستن براي مراجعه داشتهايم اما براي صادرات، بايد به کشورهاي مقصد مراجعه کنيم.
جلالپور گفت: صادرکنندگان ما بايد در کشورهاي هدف حضور داشته باشند و خود بازاريابي کنند و از طرفي نيز دولت موانع اينچنيني مانند موانع بازار روسيه را بردارد تا در نهايت صادرات توسعه يابد.
انتهاي پيام/